onsdag 11 januari 2012

Lite barnkläder!

Det är bra med ledigheter! Att jag är "ledig" börjar jag vara van med, men att As pappa också är hemma och är ledig är lyx! Det har inneburit mycket mer tid vid symaskinen och det är roligt!

Här kommer lite urval av det som har producerats under den senaste veckan, och framför allt igår kväll!

Först sydde jag en body, med korta ben som jag hittade i en Ottobre tidning från i år, nr 1/2011. Här fick jag äntligen möjlighet att använda min nya Prym-tång och jag gillar den. Men även om det var betydligt lättare med tång så går det inte att slå igenom för många lager. Så när jag syr denna modell nästa gång ska jag först bandkanta grenen och sen sy dit mudden i bensluten. På så sätt kan jag sätta nedersta knappen i bara mudd istället för alternativet, mudd och bandkant x 2 (x2 pga att jag skulle göra ett snyggt avslut...) Fick istället sätta knappen på mudden, men då ett par cm från kanten. Syns inte på, men jag vet ju om det.

En annan ändring jag ska göra är att ta längre mudd i ärmslutet, det blir snyggare och passar fisen bättre. Lättare att få honom att inte stoppa in den i munnen :)

Tyget jag använde är från JNY design. Jag älskar dessa apor/lejon. Jag använde interlocken denna gång. Jersey hade nog varit bättre, men jag ville inte slösa på den bit jag har hemma! Nu vet jag att jag kan sy fler av denna modell, då kan jag använda mina favvotyger!

Den här syddes i storlek 68! Mer än väl åt fisen! Han har ibland 62 och ibland 68! Denna kommer han kunna ha ett tag!

Igår gick jag lös på att försöka sy mössor. Använde två mössmönster från Ottrobre 4/2011 tror jag. Gjorde ett par ändringar men i princip det mönstret. Mössan med öronlappar blev bäst. Den kommer funka fint innanför overallen nu! Jag har inte fodrat den, vilket inte behövs än i allafall. Fisen ligger med mössa, mössan på overallen och sen i fårfällen. Det är varm och gött för honom!


Sydde sen två dregglisar på fri hand och är jäkligt nöjd! Har fleece på baksidan, fleecen är från en filt som jag köpt på Rusta. Inte så tjock som Polarvide från IKEA vilket jag tycker var bra i detta fall. Så att det inte blir för tjockt.

Sydde sen även ett par babyvantar, även det på frihand, men med lite inspiration jag hittat på olika sybloggar. Vet inte riktigt vem jag ska ge mest cred åt. Var någon som sydde ihop inner/ytter vante och mudd och sen vrängde. Det försökte jag, men lyckades inte med utan la dem i varandra och sen vände ut dem. Jag kände mig lite trög för det såg så lätt ut, men det här blev väldigt bra det med!

Tygerna jag har använt mig av är dels interlock från JNY men sen tyget med bara apor på är jersey som jag har sett på sjuttioelva olika ställen. Just denna bit är köpt på en liten tygbutik jag hittade i Kalmar. Tyckte det var alldeles för dyrt, men just då ville jag ha hem det på stört och då fick jag betala lite mer! Mudden jag använt till både vantarna och på bodyn ovan är även den köpt från
JNY!

Avslutar med en bild på vår sötaste fis med öronlappsmössan och en dregglis!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar