onsdag 11 januari 2012

Sew-along väskan är klar!!!!


Jag har äntligen sytt klart sew-along väskan! Nu ska jag även få till ett litet inlägg om den! Mitt mål var att få klart den innan nyår, så blev det inte, men jag sydde klart den i förra veckan, den 5 jan!

Det sista jag hade att göra på väskan var själva axelbandet! Jag bestämde mig för att jag inte bara skulle använda syntetbandet som det var utan göra som instruktionen och många andra har gjort, klä in bandet med lite tyg!  Ville få med alla fina bitar från mitt tyg så jag såg till att hitta ett parti med både bubblor och rutor som jag kunde klippa bort utan att jag slösade för mycket på tyget! Fast å andra sidan, jag har massa meter kvar av tyget så det skulle väl egentligen inte vara någon katastrof om jag behövde klippa en lång rak bit. Men istället så klippte jag ut remsor på ca 30 cm som jag sen sydde ihop till en lång remsa! Det blev riktigt bra!

Det var dock lite svårt att sy fast tyget på bandet. Min maskin gillade inte riktigt bandets struktur och undertråden trasslade sig massor. Från början sydde jag med röd tråd, men det röda trasslet syntes så mycket på bandsidan på axelremmen att det inte gick att ha det så. Istället bytte jag till svart tråd. Var dock inte alls nöjd med detta trassel och efter sjuttioelva olika inställningsprövningar, ny tråd mm så fick jag ordning på det. Men det var inte alls lätt att sprätta bort den redan sydda sömmen. Då trasslet inte syns för andra än mig själv så valde jag att sy en ny söm i den redan sydda. På så sätt låser jag fast trasslet så att det inte riskerar att repa upp sig och sen fick jag vara nöjd!

Jag gillar min väska skarpt! Men har nu insett att jag måste ha nya vantar, halsduk och mössa för att kunna bära den på vintern! Dessa attribut går i lila och denna är ju röd! Eller så får jag helt enkelt sy mig en till väska, som går i lila färger istället! Risken är dock att min mamma snor den när hon får tillfälle. Min mamma är en lila kvinna och när hon fick se den här väskan i jul så sa hon direkt att jag skulle sy en i lila åt henne! Kanske får bli två lila väskor!

Tack igen Karinottila som drog i gång detta projekt! Det var superkul och jag har lärt mig massor! Framför allt har jag fått massa tips och idéer från alla andra sew-alongare, både på denna väska och på massa annat nyttigt som jag har hittat i deras bloggar! Toppen helt enkelt!

Ser med spänning fram emot nästa projekt, en klänning! Ska bli superkul! Jag är van att sy klänningar, men inte av den utvalda modellen! Ska bli jätteroligt, längtar till de första instruktionerna kommer ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar